foto: youtube.com
Viera je volanie k pokore, k zabudnutiu na seba, k životu pre Boha a pre druhých. No aj v duchovnom svete – v modlitbe, službe, kázniach, chválach či askéze – sa môže vkradnúť niečo nečisté, nenápadné, ale mimoriadne nebezpečné: pýcha oblečená do rúcha svätosti.
Tento jav možno nazvať zbožným narcizmom – keď človek využíva duchovno nie ako cestu k Bohu, ale ako nástroj na budovanie vlastnej duchovnej reputácie. Navonok pôsobí sväto, vnútri však hľadá obdiv, kontrolu alebo výnimočnosť.
Nie je to nový problém. Už Ježiš ostro varoval pred farizejmi, ktorí sa modlili „na rohoch ulíc, aby ich ľudia videli“ (porov. Mt 6,5). Aj dnes je tento duch medzi nami – a často ho nevidíme práve preto, že sa skrýva za pobožnosť.
Zbožný narcizmus je duchovná pýcha, ktorá sa prejavuje navonok ako zbožnosť, ale v skutočnosti je zameraná na seba. Človek sa môže modliť, slúžiť, kázať, postiť sa, byť teologicky „vyspelý“ – no všetko robí preto, aby:
V skutočnosti je to forma duchovného sebastredia, ktoré používa Boha ako nástroj na seba-prezentáciu.
Nie každý, kto robí „duchovné veci“, je narcista. Ale existujú určité znaky, ktoré môžu upozorniť na to, že duchovnosť stráca svoj cieľ. Tu sú niektoré z nich:
– Silná túžba, aby druhí „videli“, ako sa modlím, slúžim, postím…
– Status na sociálnej sieti po svätej omši.
– Fotka z duchovného stretnutia, kde viac vynikám ja než Kristus.
– Každá pripomienka sa vníma ako útok na „duchovnú autoritu“.
– Náznak spochybnenia vedie k defenzíve: „Boh ma takto vedie.“
– „Ja som na vyššej úrovni viery.“
– Pohŕdavý postoj voči tým, ktorí žijú vieru inak (jednoduchšie, tichšie, menej „charizmaticky“).
– Túžba „naprávať“ všetkých okolo – nie z lásky, ale zo súdu.
– Slúžim, ale očakávam za to obdiv.
– Keď ma nepochvália, urazím sa.
– Modlitby sa stávajú výstavou – nie rozhovorom s Bohom.
– Svedectvá plné dramatických detailov a sebaprezentácie.
– Zdôrazňovanie vlastných duchovných zážitkov ako jedinečných.
Ježiš bol najtvrdší práve na tých, ktorí navonok pôsobili najzbožnejšie. Farizeji neboli nemorálni ľudia – práve naopak, boli to „svätci“ svojej doby. No Ježiš ich nazval:
„Obielené hroby“ (Mt 23,27)
„Hrajú sa na spravodlivých pred ľuďmi“ (Mt 6,1)
Ich problém nebol v tom, že sa modlili, postili a dávali almužnu. Ich problém bol v tom, že to robili „pred ľuďmi, aby ich obdivovali“ (Mt 6,5).
Page: 1 2
Žiť v manželstve znamená prijímať nielen partnera, ale všetko, čo do jeho života patrí. Ak…
Rozchod je jedna z najťažších skúšok, ktorým môže človek v živote čeliť. Prekonanie bolesti zo…
Žijeme v dobe, kedy si mozog nestíha oddýchnuť. Neustále informácie, povinnosti, digitálny šum, multitasking. Naše…
Nie každé ticho musí byť nepríjemné. V medziľudských vzťahoch často očakávame, že láska, blízkosť a…
To, ako začneme ráno, má zásadný vplyv na celý deň. Ráno je chvíľou, kedy si…
Odpustenie nie je len morálny čin, ale aj cesta k uzdraveniu duše a tela. V…