
V posledných mesiacoch sa internetom šíri príbeh, ktorý pripomína horor z čias starej Európy. Postavička menom Labubu – na pohľad roztomilá zubatá príšerka s veľkými očami – sa podľa virálnych správ objavila už na konci 17. storočia v oblasti Schwarzwaldu, kde bola údajne spojená so sériou nevysvetliteľných zmiznutí detí.
Všetky mali predtým dostať ručne vyrezávaný drevený talizman v tvare tejto príšerky, ktorý mal slúžiť ako ochrana pred nočnými morami. Namiesto toho však podľa legendy slúžil ako portál pre démona Labubu – bytosť z japonskej mytológie, ktorá sa živila detským strachom.
Dnes však Labubu opäť fascinuje deti po celom svete. Nie však ako urban legend, ale ako módna zberateľská hračka od čínskej firmy Pop Mart. Táto postavička vznikla v roku 2015 v rámci série „The Monsters“, ktorú vytvoril hongkongsko-belgický umelec Kasing Lung. Pop Mart od roku 2019 predáva figurky vo forme tzv. blind boxov – kupujúci nevie, ktorú verziu figúrky dostane. Tento model, pripomínajúci hazardné hry, vytvára u detí aj dospelých silnú nákupnú motiváciu.

Labubu sa stal celosvetovým hitom. Vystupuje v desiatkach dizajnových edícií a niektoré vzácne kúsky sa na aukciách predávajú za stovky až tisíce dolárov. Postavičku si obľúbili celebrity ako Rihanna, Kim Kardashian či Lisa z BLACKPINK, čo len zvýšilo jej kultový status. Objavuje sa na TikToku, Instagrame a vytvára silné fanúšikovské komunity.
S rastúcou popularitou však prichádzajú aj konšpiračné teórie. Niektoré virálne videá tvrdia, že Labubu má démonický pôvod alebo obsahuje tzv. „prekliatu energiu“, podobne ako legendárny démon Pazuzu. Objavili sa prípady, keď deti údajne kreslia zvláštne symboly, hovoria v neznámych jazykoch alebo opisujú, že sa im Labubu zjavuje v snoch. Psychológovia tento jav označujú ako Labubu fenomén, pričom väčšina odborníkov ho pripisuje kolektívnej sugestii, silnému vplyvu sociálnych sietí a detskej predstavivosti.

Zatiaľ čo niektorí rodičia bijú na poplach, odborníci upozorňujú, že neexistujú žiadne dôkazy o tom, že by bola Labubu hračka skutočne nebezpečná. Ide o moderný produkt spotrebnej kultúry, ktorý vďaka unikátnemu dizajnu, marketingovej stratégii a „ugly-cute“ estetike oslovuje nielen deti, ale aj dospelých fanúšikov zberateľských predmetov.
Záver? Labubu je viac zrkadlom našej doby než skutočnou hrozbou – symbolom toho, ako internet premieňa nevinné predmety na objekty strachu, fascinácie a virálneho kultu. Dôležité je nezabúdať na hranicu medzi fikciou a faktom – a sledovať, čo naše deti sledujú, kupujú a čomu veria. Lebo aj keď démon z lesa možno neexistuje, sila moderného marketingu je veľmi reálna.