
foto: youtube.com
Keď sa duchovno stáva nástrojom ega
Viera je volanie k pokore, k zabudnutiu na seba, k životu pre Boha a pre druhých. No aj v duchovnom svete – v modlitbe, službe, kázniach, chválach či askéze – sa môže vkradnúť niečo nečisté, nenápadné, ale mimoriadne nebezpečné: pýcha oblečená do rúcha svätosti.
Tento jav možno nazvať zbožným narcizmom – keď človek využíva duchovno nie ako cestu k Bohu, ale ako nástroj na budovanie vlastnej duchovnej reputácie. Navonok pôsobí sväto, vnútri však hľadá obdiv, kontrolu alebo výnimočnosť.
Nie je to nový problém. Už Ježiš ostro varoval pred farizejmi, ktorí sa modlili „na rohoch ulíc, aby ich ľudia videli“ (porov. Mt 6,5). Aj dnes je tento duch medzi nami – a často ho nevidíme práve preto, že sa skrýva za pobožnosť.
1. Čo je zbožný narcizmus?
Zbožný narcizmus je duchovná pýcha, ktorá sa prejavuje navonok ako zbožnosť, ale v skutočnosti je zameraná na seba. Človek sa môže modliť, slúžiť, kázať, postiť sa, byť teologicky „vyspelý“ – no všetko robí preto, aby:
- bol obdivovaný ako „duchovne zrelý“,
- mal vplyv alebo moc nad inými,
- získal rešpekt, uznanie, prestíž,
- zakryl svoje vnútorné zranenia, komplexy alebo neistoty.
V skutočnosti je to forma duchovného sebastredia, ktoré používa Boha ako nástroj na seba-prezentáciu.
2. Znaky zbožného narcizmu
Nie každý, kto robí „duchovné veci“, je narcista. Ale existujú určité znaky, ktoré môžu upozorniť na to, že duchovnosť stráca svoj cieľ. Tu sú niektoré z nich:
a) Zbožnosť pred publikom
– Silná túžba, aby druhí „videli“, ako sa modlím, slúžim, postím…
– Status na sociálnej sieti po svätej omši.
– Fotka z duchovného stretnutia, kde viac vynikám ja než Kristus.
b) Neschopnosť prijať kritiku
– Každá pripomienka sa vníma ako útok na „duchovnú autoritu“.
– Náznak spochybnenia vedie k defenzíve: „Boh ma takto vedie.“
c) Duchovná nadradenosť
– „Ja som na vyššej úrovni viery.“
– Pohŕdavý postoj voči tým, ktorí žijú vieru inak (jednoduchšie, tichšie, menej „charizmaticky“).
– Túžba „naprávať“ všetkých okolo – nie z lásky, ale zo súdu.
d) Využívanie služby pre uznanie
– Slúžim, ale očakávam za to obdiv.
– Keď ma nepochvália, urazím sa.
– Modlitby sa stávajú výstavou – nie rozhovorom s Bohom.
e) Stredobodom je „moje svedectvo“, nie Kristus
– Svedectvá plné dramatických detailov a sebaprezentácie.
– Zdôrazňovanie vlastných duchovných zážitkov ako jedinečných.
3. Ježiš a duchovná pýcha: Ostré slová pre zbožných
Ježiš bol najtvrdší práve na tých, ktorí navonok pôsobili najzbožnejšie. Farizeji neboli nemorálni ľudia – práve naopak, boli to „svätci“ svojej doby. No Ježiš ich nazval:
„Obielené hroby“ (Mt 23,27)
„Hrajú sa na spravodlivých pred ľuďmi“ (Mt 6,1)
Ich problém nebol v tom, že sa modlili, postili a dávali almužnu. Ich problém bol v tom, že to robili „pred ľuďmi, aby ich obdivovali“ (Mt 6,5).